Sacred

Sacred

Úvod
Skvělé RPG od Ascaron Entertainment  je tady a nabízí všem příznivcům žánru chytlavou zábavu, propracovaný systém dovedností, přehledný deník, 6 postav na výběr, spoustu vedlejších úkolů a nezvykle rozsáhlou mapu. Přeháním? V čem je Sacred až tak jiný? Tak se na to pojďme společně podívat!

Příběh
Hned úvodní video uvede hráče do obrazu, přesto než se dostanete k samotnému jádru příběhu, pár misí to potrvá. Lidské království sužuje nápor skřetů, jemuž lidská vojska jen stěží odolávají. Situace v království je i beztak napjatá, po smrti starého krále se vyhrotí a strhne se boj o moc mezi princem a skupinou mocných šlechticů, kteří ho nehodlají podporovat a uznat  nároky na trůn. A jak do toho zapadáte vy? Ne, nebudete princem, který se pokouší o záchranu království, avšak právě vaše pomoc případnou záchranu ovlivní. S pomocí princovy vědmy zjistíte, že za náporem skřetů se skrývá mnohem víc. Neútočí na vás z dlouhé chvíle, ale před něčím prchají. Co dokázalo vyděsit samotné skřety, jakou podobu má Zlo a jak se mu dá vůbec čelit? To bude vašim úkolem, kterého se zhostíte.

Postavy
Na začátku vás čeká volba postavy. Nabídka je zajímavá, i když zkušenější hráče možná trochu zklame. Je  dobrým zvykem, že si svoji postavu vytvoříte. Někdy u této činnosti budete trávit hodinu i více  a mnohdy zamrzí, že nejde kombinovat více vlastností, jindy protože je jich tolik, že si nevíte co vybrat. Každopádně na konci zříte na svůj "výtvor" s jistým uspokojením a hrdostí. Ve hře Sacred vás čeká 6 vytvořených postaviček, jejichž vlastnosti jsou předem dány a nejde s nimi hnout. Jak jsem ale napsal, výběr je přesto zajímavý.

Postavy jsou unikátní a každá vyniká v něčem jiném. Zatímco lidský Bojový mág jest odborníkem na kouzla všeho druhu + boje s holemi, taková Upírka to nejen umí s meči, ale dokáže se přeměnit z lidské podoby do té upíří a pěkně zatočit s nepřáteli. Podle mého názoru nejsympatičtější Temný Elf, potomek to slavné rasy, je nejen notně charismatický, ale ovládá boj zblízka, pasti a skrývání. Gladiátor je typický vyznavač taktiky - jdi a všechno vysekej, která se ovšem vyplácí. Serafínka pochází ze starobylé rasy, která zřejmě uměla skloubit při výrobě brnění prvky estetické s obrannými, jejich zbraně jsou uměleckými skvosty a magické umění dokáže držet v šachu mnohé z nepřátel. Za závěr jsem si nechal Lesní Elfu, pokud si představíte krásku, která to umí s luky a magie je spíš obranného charakteru, tak máte pravdu.

Předměty a obchodníci, dovednosti a jiné zajímavosti …
Z mrtvých nepřátel mnohdy vypadne nějaká ta zbraň, váček s penězi či lektvar, ty pak skončí ve vašem inventáři a nejsou - li pro vás zajímavé, tak u nějakého obchodníka v krámku. V každém městě či vesnici potkáváte, obchodníky, kteří mají nad hlavou symbol váčku s penězi. U nich můžete prodávat nasyslené zboží a dokupovat si jiné. Půjde tu především o zbraně, brnění, runy, lektvary - nečekejte žádné jídlo. Po získání zkušeností je investujete do nových schopností, nebo si vylepšujete ty stávající. Výběr je velký.

V Sacred můžete jezdit na koni, který se dá koupit ve stájích taktéž v každém městě či vesnici. Hlavně na začátku vám bude věrný  "Šemík"  šetřit lektvary na zdraví. Pokud sesednete a jdete kus pěšky, tak se vám neztratí, stačí zapískat a přicválá, nesmíte však být hodně daleko. Mapa je obrovská a je zajímavé, že v podstatě hned na začátku můžete skoro kamkoli. Můžete, ale asi nepůjdete. Lokace jsou zamořené nepřáteli, ať už se jedná o lidské lupiče a rebely, temné elfy, skřety, různé stvůry nebo nedochcíplé chcípáky. Proto na začátku budete nenuceně osekávat  různé kreatury, abyste získali co nejvíc zkušeností, teprve potom se vydáte dál.

Na zkušenosti jste odkázáni i při výběru zbraní a brnění, ty jsou vyloženě limitovány  vaší úrovní nebo hodnotou síly kupříkladu. Taktéž třeba gladiátor si nenavlekne zbroj serafínky, což je vcelku logické a jedině fér. Prostě některé zbraně a brnění mohou používat  jenom určité postavy.
Férová je i omezená kapacita vašeho inventáře, zkrátka neunesete vše, co najdete, což někdy zamrzí, ale s něčím se prostě musíte rozloučit. Nicméně jsem zaznamenal na náměstích ve městech truhly, kam se zřejmě dají uskladňovat předměty. Nevyužíval jsem jich, ale asi tu ta možnost je, tak snad jsem vás potěšil.

Velmi povedené jsou dle mého názoru vedlejší úkoly, které jsou mnohdy nápaditější než úkoly z příběhové linie. Po rozsáhlé mapě cestujete pěšky, na koni a s pomocí portálů. Vzdálenosti jsou hodně velké, takže díky autorům za ně. Je tu i hezká možnost "zoomu", kdy si vychutnáte pohled na mapu z ptačí perspektivy, ale i detaily soubojů. Hra se dá dohrát zhruba za takových 12 - 15 hodin, ale pokud se rozhodnete plnit všechny "subquesty" a vytrénovat svoji postavičku na hodně vysokou úroveň, tak si užijete mnohem  a mnohem déle.

Závěr
Hezká hra na pohled, hezká hra na trávení temných večerů, celkově je to prostě hezká hra. Pro fanoušky žánru asi skoro povinnost, protože je to kvalitní kousek. Nicméně příběh i přes pár zvratů moc nepřekvapí a tohle už jsme viděli i jinde, byť neposkládané právě takhle. Rozhodně však doporučuji, máte - li  dost času a chuti si dát něco dobrého.