Half-Life 2

Konečně je tu velice očekávaný druhý díl Half-Life, který vyšel po velice dlouhé době, jelikož jeho vydání provázelo mnoho problémů např. odcizení jeho alfa verze a nabourání do kanceláří Valve. I přes tyto potíže je pokračování Half Life opravdu povedené.Díky těmto potížím musíte hru registrovat přes systém Steam, který někdy nefunguje a nebo každý nemusí mít internet. Přesto je tady a my si můžeme ověřit jestli splnil naše očekávání a jestli vývojáři dodrželi své sliby. Half Life 2 vyšlo v době, kdy se můžeme setkat se strašidelným Doom 3 vs. tropické FarCry vs. promyšlené Half Life2. Vyhraje zkušený Id software nedochvilné Valve a nebo nováček CryTek? Řekne Gordon Freeman aspoň jedno slovo? Otázek by mohlo zaznít ještě mnoho ale myslím že se více dozvíte, když si rovnou zahrajete Half-Life2.
Příběh je opravdu zamotaný, aby mohlo být další pokračování, kde bude v hlavní roli krásná Alyx, o které se dozvíte něco víc o kousek dál, takže vám poskytnu pouze základní informace. Poté co jste souhlasil s tím, že budete pracovat pro tajemného G-Mana, byl charismatický Gordon Freeman, který nikdy neřekl ani jedno slovo. Za něho totiž mluví jeho odvážné činy, uveden do hibernace, dokud celé lidstvo nebude potřebovat znovu jeho pomoc. Nastává drsné probuzení, protože naše planeta už není co bývala, nebezpečné příšery z Xenu se dostali na celou Zem a jediné místa, kde se dá žít jsou města, ovládané vetřeleckými jednotkami Combine, kteří se dostali na Zemi, chvíli po události v objektu Black Messa. Hned na začátku se projedete vlakem, ale jízda je poněkud kratší než v prvním díle a zjistíte, že jste ve městě východního typu, symbolicky pojmenovaném City 17, nad kterým vyrostla Citadela (symbol nadvlády Combine na Zemi), kde se nachází starý známý Dr. Breen Wallace, který je v pozici zástupce všech lidí a tudíž se zobrazuje ve všech medií jako náš spasitel, samozřejmě poslouchajícím na slovo zlovolných vetřelců. Zavítáte na nádraže, kde se na vás bude z každého koutu (obrazovky) dívat šedivá tvář starce a zase je to známý padouch Dr. Breen. Po chvilkové prohlídce města zahlídne zvěrstva, které páchají vojáci Combine na nevinných obyvatelích, nedá mu to a musí zakročit, s jeho velkou reputací to jistě nebude problém. Potká staré tváře jako Barneyho, Dr. Eli Vance, Alyx a mnoho dalších postav. Zažijete prostě skvělé dobrodružství, za které stojí hrát celý den i celou noc.
Tak a teď se přesuneme k samotné hře. Jakmile jsem v menu hry dal novou hru a po krátkém loadingu octnul ve vlaku do City 17, nevěřil jsem svým vlastním očím. Nádherná grafika mi vyrazila dech. Je to snad nejhezčí grafika, kterou jsem kdy ve hře viděl. Podívám se na spolucestující a spatřím nádhernou mimiku obličeje, lepší než v Doom 3. Už žádné gumové tváře ale reálný obličej. Musím ale vyzkoušet onu fyziku, o které se mluvilo od začátku vývoje hry.
Nejdříve se vám do rukou dostanou jenom nějaké lehké veci, které navíc nemůžete hodit nijak daleko. Ale to si vynahradíte, jestli po vojákovi combine nějakou tu věc hodíte, voják se naštve a začne vá s honit se zapnutým elektrickým obuškem. Páčidlo bude vaše první pořádnou zbraní. Páčidlem si můžete uvolnit cestu rozbitím překážky (zabarykádované dveře, krabice...). Zabijete jím i svého prvního nepřítele, vojáka combine, získáte jeho 9mm pistoli. Pistoli budete pužívat velice často, jestli se octnete blízko nepřítele ale jakmile se nepřítel vzdálí je vám pistole naprosto k ničemu. Později se setkáte s velice účinným revolverem( jeden výstřel, jeden mrtvý, samozřejmě pokud se trefíte :-), samopalem …….. a také s nejlepší zbraní, do níž nepotřebujete munici: gravity gunem. Je to opravdu efektní zbraň. Neznám jedinou zbraň, která by dokázala zabít nebo zranit nepřítele vymrštěným radiátorem, lavičkou nebo dokonce plechovou skříňkou. Fyzikální engine je dobrý natolik, že přímo ve hře můžete nějak reálně zdeformovat vše, kromě zdí a těžkých objektů. Díky těmto efektům jsou boje velice napínavé, až křečovitě svíráte myš a dáváte si přestávky abyste z ní mohli setřít pot. Toto všechno dokáže Source Engine, ale podle mě je po grafické, nikoliv fyzické stránce lepší konkurenční Engine Doom 3. Po herní stránce u mě ale vítězí Half-Life2, poté tropické Far Cry a na posledním místě Doom 3, připomínající kop předscriptovaných událostí. Dalším spestřením hry je jízda ve dvou dopravních prostředcích (vznášedle a bugině), Aby hra nespadla do nudného stereotypu, což vůbec nehrozí, protože hratelnost HL2 je silně návyková. Říkáte si, za chvilku to vypnu a za hodinku si řeknete to samé, dokud nebudete zcela vysíleni v propoceném tričku natáhlí na klávesnici. Herní doba se trefila do zlatého středního času, tedy že hra není příliš krátká nebo naopak nastavovaná kaše, prostě tak akorát.
Tak jsme se dostali k nepřátelům, někteří jsou noví, někteří jsou převzati z prvního dílu. A jelikož ve hře uvidíme hned tři druhy Headcrabů uvidíme i tři druhy zombíků s Headcraby posazenýmy na hlavě. Bojovat proti vám budou i obrovské stroje, hmm, jak bych to řek, obrněný tank na vysokých nohách Strider nebo stroj podobný helikoptéře Gunship. Vrátím se ještě ke zbraním, plno jich je z minulého dílu, ale ty nové jsou fakt něco, třeba váček s feromony, který prostě někde hodíte, nebo ho rozmáčknete přímo v ruce, ale to až zabijete jejich královnu, na kterou bodete potřebovat pořádně silné zbraně jako raketomet Také se vrátily ty mimozemské potvory Barnacle, aby se přisály na strop a čekali až se někdo přilepí na jejich lepkavý jazyk a oni si na něm pochutnají. Obvykle proti nim nejlépe pomůže brokovnice. A jako bonus tu jsou i takové létající sekačky(cirkulárky) na lidi Manhack.
Dalším plusem je atmosféra, která se zvyšuje tím, že nejste vyrušeni žádným videem, načítaním misí. Jediné vyrušení je krátké nahrávání lokace.
Přesně na takovou hru jsem už dlouho čekal Half-Life2 překvapí svým příběhem nádhernou grafikou a hudbou, která se vždy hodí k dané situaci.